24 octombrie 2011

Salata de topinambur (picioci, napi, mar de pamant.. sau alte regionalisme) magyarul csicsoka



"Aoleo puiu a intrat  in sant, ce ma fac?" striga bunica la telefon, iar bunicul de la celalalt "capat al firului virtual" asculta cu rabdare gandindu-se la closca de gaina a carei pui - boboc de rata intra in apa. Ce sa-i faci, daca bunica a crescut doar fete si acum are doi nepoti .. in vacanta. Si tot acum,lucreaza la apa si curtea e brazdata de santuri de un metru.
"Vino sa mi-l scoti afara (bunciul este unul modern, activ si lucreza, era cam la 5 km de casa)!"
" stai ca a iesit! mai, voi pe unde ati iesit ?"
cel mare raspunde -  "pai mam' (asa ii spun bunicii), stii ca acolo este o teava groasa si daca punem o caramida pe ea, putem sa intram si sa iesim". E bine, asadar nepotii nu o lasa sa se plictiseasca pe bunica.
Ieri am intrat pe la tara si intr-o ora am strans ce mai era prin gradina: sfecla, varza (prapadita rau, caci nu a avut apa), frunze de telina , patrunjel de frunze si ceva dovleci de toamna.
Intr-o joaca ne-am umplut 5 plase.
Si am mai scos niste picioci. Planta este una agresiva care tinde sa umple spatiul la dispozitie, noi o avem pe langa gardul dinspre vecini, iar anul trecut tata i-a scos "pe toti" asa ca anul acesta doar vre-o 20 de plante au mai aparut. Nu poti sa scapi de ei, dar nici nu vrei :)
Pe scurt, e o planta care face tuberculi buni de mancat. treaba noastra e doar sa o culegem, in rest se descurca singura, nu are daunatori si nu e pretentioasa. La gust aduce a cartof-gulie. E frageda, o mananc si cruda, coaja subtire o rad ca la cartofii timpurii. Noi acum incercam tot felul de variante, caci e prima data cand ne-am propus sa o gatim.
Azi tuberculii i-am curatat si fiert cam 5 minute. I-am scus, le-am pus sare ulei, patrunjel macinat, ceapa si usturoi tocate si  putin cimbru. Piciocii au gust destul de puternic, deci se poate folosi un condiment mai puternic. Recomandarea bucatarului- poate un chilli.
Foarte important contine substanta numita Inulina (NU insulina), se poate consuma si de catre diabetici, iar pe langa astea contine o multime de vitamine, minerale si pe deasupra este si o fibra solubila.

8 comentarii:

  1. Da,..si eu am mincat din astea..doar fierte cu apa si sare..este afoarte f.bun!va sa zica nepotii se plimba prin sant!AHAMm...bine ca stiu!?:):):)

    RăspundețiȘtergere
  2. Áááá... si are flori galbene,asa-i?..

    RăspundețiȘtergere
  3. hm, flori galbene? oare asa ceva am si eu in curte ? :)) Ale mele sunt niste plante inalte, cu tulpina ramificata, frunze ovale-ascutite la varf. seamana cu ale voastre?

    RăspundețiȘtergere
  4. au peste 3 metri, flori galbene ca de floarea-soarelui micute, frunze ascutite, dure, tulpina groasa. poti sa scoti o planta cu harletul si daca are bulbi mult ilipiti de radacina, si seamana cu ce mai gasesti pe net, aia-i

    RăspundețiȘtergere
  5. inseamna ca cresc la mine in curte, acum stiu si eu ce am :)). dar cum toata curtea e regatul "catelului" nu cred ca e indicat sa le mancam

    RăspundețiȘtergere
  6. am napi topinambur de vanzare 5ron/kg adresa de mail hlk_benner@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere