25 octombrie 2011

Casa de la tara , transformari - episodul 1


Ne-am gandit ca am putea sa luam taurul de coarne si sa incepem planurile pentru a transforma si "gospodaria" noastra de la tara intr-una gandita dupa principiile permaculturii. Stiti ca informatia detinuta si nefolosita este inutila, de aceea ceea  ce am invatat la cursul de la Malin, vom aplica si experimenta pe pamantul nostru.
Am mai povestit cu voi despre permacultura. Ce este permacultura? Hm... greu de definit, ar fi prea multe de spus si oricum altii au scris despre ea mult mai multe si mai bine, din experienta .
Eu pot spune doar ce reprezinta pentru mine si anume este un mod prin care as putea trai, respectand natura si ceea ce mi s-a dat si care ar putea sa ma tina sanatoasa la trup si suflet.
Bill Molison, unul dintre parintii permaculturii a definit-o astfel " The conscious design and maintenance of agriculturally productive ecosystems witch have the diversity, stability and resilience of natural ecosystems. It is the harmonious integration of landscape and people providing their food, energy, shelter and other material and non-material needs in a sustainable  way."
(PERMACULTURE - A designer's manual Bill Mollison, second edition, A Tagari Publication 2002, ISBN 0908228015)
Exista cateva principii ale permaculturii ce pot fi aplicate cand ne gandim la design. Le voi lua in continuare pe rand si aplica in cazul nostru.
1. OBSERVA SI INTERACTIONEAZA
Am batut cu pasul palma noastra de pamant de 17 arii si ne-am decis sa o masuram in "picioare". Gata cu laserul, relevee puse pe calculator, masurate la milimetru si stresante ca dau erori de cativa centimetri. De data aceasta  totul va fi desenat de mana, ca sa fim rapizi  si sa nu ne desumflam pana ajungem sa punem in practica.Pe schita caroiajul eprezinta distanta in picioare.
Bucatarul nostru, care printre altele este si un bun desenator, arhitect, tatic, sotior... a facut prima schita cu comorile noastre de  la tara. Avem de unde pleca.
Asadar, avem o casa cu 2 camere, o bucatarie si un tarnat. Avem cativa pomi fructiferi :
-2 peri batrani minunati de la care am amintiri frumoase si care ne dau in fiecare an pere extrem de bune,
-2 meri respectabili,
-2 pruni pe cale de disparitie si
-cativa pomisori plantati de tata de ceva ani, pe vremea cand in familia mea doar el avea putin interes fata de acest loc. Ce se mai schimba oamenii!
-Nucul legendar din gradina a fost amenintat anul trecut cu taiatul , bine ca nu ne-am ambalat prea tare caci ne-ar fi parut tare rau de el.
-Si mai avem un nuc micut, cel mai tanar membru al familiei, are doar un anisor si ne e tare drag de el de cand l-am descoperit. a trebui sa ma duc la Malin ca sa privesc altfel in jurul meu. Acest nuc va fi mostenire pentru viitor, va lua locul maretului nuc care s-a crapat sub unchiul meu.
 - Mai avem  o fantana la poarta , neutilizabila momentan, caci folosim apa de retea ca tot oraseanul :(.
- Vita de vie pe gard, in curte si in gradina.
- Capsuni, fragute,
- Putine mure si putina zmeura (de un an doar aduse)
- o alee care duce spre vecina cu care ne intelegem bine.
Am observat cateva probleme :
-Lipsa bucatariei de vara si  a unei camari.
-Lipsa intimitatii, caci de pe strada cei care trec pot vedea pana in fundul gradinii.
-Spatii neutilizate  dupa casa si inre casa si gradina.
-plantele-condimente folosite foarte des se gasesc doar in gradina, in loc sa fie in apropierea bucatariei
- lipsa unui loc de fix luat masa afara
"poti veni la masa", tocmai m-a chemat bucatarul nostru asa ca episodul 1 s-a incheiat.

2 comentarii: