23 august 2011

Un gand

N-am scris pe blog in ultimele zile, caci am fost putin cam revoltata si nu vroiam sa transmit acest mesaj, dealtfel si ultima postare am sters-o caci nu eram impacata cu ea.
E in regula ca din cand in cand sa ne mai pierdem, sa nu mai avem rabdare, sa nu mai gasim partile bune din orice, sa ni se mai inece corabiile, sau pur si simplu sa ne fie lene si sa intram in acea stare colectiva de a nu face nimic. da, eu zic ca e in regula, atata timp cat starea e temporara si avem puterea de a ne lasa tras din ea (poate chiar sa ne scotem singuri). asa suntem noi oamenii (neprelucrati) capriciosi, egocentrici, mofturosi, credem ca ni se cuvin multe, asteptam sa primim : "pica para malaiata in gura lui natafleata".
Da, bucatarul nostru inca mai gateste, si inca foarte bine. poate maine scriu reteta de supa cu brocoli, dar azi am altceva mai important de transmis. Vreau sa va vorbesc despre diferenta intre valoare si bani.
Am avut o mica diferenta de opinii cu un coleg. Am cumparat o paine facuta in casa (cu maia) si cateva borcanase cu bunataturi de la un artizan pe care il respect foarte mult pentru ceea ce face. nu-l cunoastem, l-am gasit pe net . Le-am savurat si ne-am simtit bine la birou, dupa o zi de munca. A doua zi, colegul meu se gandeste el ca totusi, "au fost cam scumpe". Nu m-as fi gandit la asa ceva, caci nu se pot compara cu ce gasesti in comert. In primul rand, ca nu gasesti in comert asa ceva.  Eu nu il contrazic (daca faci asta din prima pierzi din start cu argumentele tale), doar ii spun ca dintr-o paine de casa de un 1 kg te saturi cu mult mai bine decat dintr-una de magazin de 1 kg.
Apoi am stat si m-am gandit pe ce dam banii noi, oamenii. Ce nu ni se pare scump? Pe o piatra frumoasa in baie. Nu te ia nimeni de fraier daca dai de 10 ori pretul pentru un metru patrat de piatra fata de cea mai ieftina gresie din comert, poate chiar te invidiaza. Dar se uita ciudat la tine daca ii zici ca ai mancat o paine de casa -APARENT-dublu la pret decat una de la magazinul din colt. Oare ce imi aduce piatra din baie si ce imi aduce painea de casa?
Piatra e pentru altii, pe cand painea e doar pentru mine. sa iti explic mai mult? " altii " (prietenii, vecinii, familia, etc) vor admira piatra 5 minute, imi vor admira oglinda mare (tot la ei se vor gandi- ca ei nu au, sau "vai ce cos mi-a iesit"),vor merge acasa, vor mai vorbi in cel mai bun caz inca 5 minute despre baia mea si-apoi vor uita cu desavarsire. Aceasta e valoarea pe care noi dam bani. si inca multi. evident, piatra din baie e doar un exemplu, caci mai sunt, telefoane, masini, ooo.... cate si mai cate! Painea e pentru mine, pentru sanatatea mea, de dragul fiului meu, sa manance ce e mai bun pe lumea aceasta. Oare cati bani valoreaza sanatatea mea si a familiei mele?
O putem cuantifica in bani?
Eu sunt recunoascatoare noului prieten care mi-a trimis  din bunataturile pe care le face cu drag pentru el si familia lui si ca s-a gandit sa faca si pentru noi. Ai mai auzit de dulceata de lapte? cand ai mancat ultima oara o paine cu maia (plamadeala,fara drojdie din comert)? stii ca mustarul din comert are un EEEEE extrem de toxic si ca domnul Iulian ne-a trimis un borcan de mustar extrem de bun si fara chimicale? Aceasta este valoarea pe care am primit-o de la poalele muntilor retezat.
http://turtitafermecata.blogspot.com/p/bunataturi-taranesti-de-vanzare.html

5 comentarii:

  1. interesant link-ul, va trebui sa-l studiez in liniste. nu te mai supara asa de tare, fiecare isi traieste viata cum crede de cuviinta - pentru altii, sau pentru el... Daca te intereseaza subiectul, aici http://codrudepaine.ro/2011/06/maioneza-si-mustar/ gasesti cum sa faci mustar de casa, eu am facut deja de 2 ori, e foarte bun, natural, si cred ca daca ar sti lumea cat de simplu se face mustarul fara E si cat e de bun ar da faliment bietele fabrici de mustar... Si de pe acelasi blog am invatat sa fac maia, poate iti faci si tu (ca si asa spui ca mancati paine facuta de voi) - sau daca n-ai rabdare iti dau din maiaua mea. Am facut deja vreo 4 sau 5 paini din ea asa ca e verificata :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, ne-am bucura de putina maia de la tine, multumim de oferta. Poate ne intalnim si gatim ceva impreuna :).. cand s-or mai duce caldurile - pe la sfarsitul lui septembrie cand ne intoarcem si noi din concediul mult asteptat :)

    RăspundețiȘtergere
  3. mmmda, acum mancam mai mult lucruri crude, pita cu cas si rosii. Da io tot imi propuneam sa fac maia. da mergea mai repede cu drojdia de la magazin.
    Stiu ca bunica mea avea intotdeauna maia in vasul cu faina era o bila mai tare si eu eram curios ce era aia. Practik era bucata de aluat din painea de dinainte. Si da ar trebui sa ne intalnim la o sessiune de gatit.

    RăspundețiȘtergere
  4. E interesanta observatia formulata de prietenul tau ("au fost cam scumpe"), am auzit-o adesea, si de fiecare data intreb: "in raport cu ce?"

    Chiar asa, in raport cu ce un caine care costa 500 euro este scump? In raport cu o oaie? Sau cu un concediu la mare? Dar daca intr-o zi cainele respectiv iti salveaza viata, cei 500 de euro sunt scumpi, sunt ieftini, sunt o investitie judicioasa? Iar daca pot fi considerati o investitie, viata pe care ti-o cumperi cu cei 500 de euro este scumpa, ieftina?

    Preturile la pamant sunt la fel de emotionante. Cand e vorba de pamant (si nu de un simplu teren, adica o chestie mica in care te bati fund in fund cu nevasta si ti-e teama sa nu auda vecinul ca-ti ghioraie matele), deci cand e vorba de pamant, banii mi se par fum. Oricat ai da, e foarte putin. Banii vin si pleaca, pamantul il poti lasa mostenire, iar daca stii ce sa faci cu el va fi mai bun cand vei muri decat cand l-ai cumparat.

    Asadar, in functie de ce este ceva scump? In functie de cat se asteapta plangaciosul. Adica el vrea ieftin, pentru ca dispretuieste, si vrea scump cand valorizeaza. Nu conteaza ca n-are temei pentru dispret, cum n-are nici pentru valorizare. El, doar el si muschiul sau sunt centrul universului, in jurul lui se invart stelele, planetele si masinile. Cu o voce demiurgica, el trebuie sa regleze pretul. Cand universul nu-l baga in seama, ii ramane macar razbunarea de a spune: "au fost cam scumpe".

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu am o filozofie pt.viata!Nimic nu e scump...e important sa-ti achizitionezi..pt eul tau personal..sau familiei..CEEA CE_TI TREBUIE!Nu conteaza cit costa...Cuvintul acesta..nu exista...IMI TREBUIE?I NEED IT!si numai asta conteaza..de ce -si cumpara oamenii lucruri..pT ca se simt MAI FERICITI!!!!dar daca FERICIREA ar avea UN PRET...poare AI DA BANI PE EA?...FERICIREA....nu ti-o poti cumpara ORICITI BANI AI AVEA PE LUME!!!!!!!Sint de acord cu voi...e bine cum ginditi....de .ex...Din acei bani..ai putea sa-ti cumperi10 borcane de mustar....dar ce rost are ..daca e de proasta calitate?ca n-o poti minca?.....sau dai banii pe ceva din bumbac,in!..sa zicem..costa enorm..dar din banii aia ti-ai putea lua 10 buc..di poliester...PE CARE O SA IL ALEGETI?....eu...sigur pe cea mai scumpa....:)

    RăspundețiȘtergere